pagina 104

"Enerzijds heeft het water de mens
al eeuwen lang gefascineerd, van de
andere kant is het een onontbeerlijk
element van menige nachtmerrie ..."
Terwijl Henk een appelcarré at bij de
koffie, naar de radio luisterde en wat in
de krant bladerde, viel zijn oog op een
foto van een man die de kleerhanger
in zijn colbert had laten zitten, toen hij
het aantrok. Het onderschrift vermelde
de naam Andreotti. Grrr, weg de krant
en de radio kon ook wel uit. Daar kwam
de buurvrouw aan. Of hij die uil niet
uit de boom kon schieten.



"Walter had toch een buks waarmee hij
's zomers spreeuwen uit de kersenboom
schoot?" "Nee, dat doe ik niet. Die gaat
vanzelf wel weer weg. Ik heb toen ik nog
klein was eens in het wilde weg in de
kersenboom geschoten en meende
dat er een spreeuw uit viel, maar ben
niet gaan kijken. 's Avonds trapte ik er
bijna op toen ik met pa coloradokevers
zocht in het aardappelveldje. Die plette
je onder je schoenzolen. Ik had een hele
hap uit het achterste gedeelte van de kop
geschoten. Maar ik ga niet op uilen schieten."